De opnamedag

Wij verwelkomen u graag op een weekdag tussen 13.00 en 14.00 uur.
Dan staat het diensthoofd en een teamlid van de sociale dienst volledig ter uwer beschikking. Bij aankomst meldt u zich bij het onthaal. Iemand van de sociale dienst zal u naar uw kamer begeleiden. Vervolgens geven we u ruim de tijd om u rustig te installeren en al uw vragen te beantwoorden.

Op de opnamedag brengt u het volgende mee


Administratief

  • uw identiteitskaart
  • SIS-kaart en kleefbriefjes van uw ziekenfonds
  • eventuele terugbetalingattesten voor de aankoop van bepaalde geneesmiddelen

Bij de opname vullen we uw persoonlijke steekkaart in met vermelding van uw identiteitsgegevens, de naam, het adres en telefoonnummer van de behandelende arts en van de persoon die in geval van nood verwittigd dient te worden.


Medisch

  • het medisch attest (Katzschaal) dat de sociale dienst u bezorgt
  • eventuele diagnose van RX-foto’s
  • een attest van uw huisarts of ziekenhuisarts dat bevestigt dat u vrij bent van besmettelijke ziekten
  • uw bloedgroepkaart
  • een lijst van de geneesmiddelen die u thuis gebruikt, met tijdstip van inname en voorgeschreven dosis + een medicatievoorraad voor de periode dat u bij ons woont
  • komt u rechtstreeks vanuit het ziekenhuis bij ons, dan zorgt men daar voor de medicatielijst en een medicatievoorraad voor vijf dagen; de resterende medicatie brengt u van thuis mee
  • als u speciale voorschrift formulieren gebruikt (bv. als oorlogsinvalide), is het aangewezen om die mee te brengen
  • eventuele attesten voor goedkeuring van terugbetaling van medicatie
  • een verwijzing naar eventuele allergieën en/of aanbevolen dieet
  • eventuele voorschrift en voor kinesitherapie

wat brengt u op voorhand in orde?


Enkele dagen voor uw komst ontvangt u de nodige administratieve documenten. Die bezorgt u ondertekend terug aan de sociale dienst. Ook maken we vooraf een afspraak om het complete dossier op te maken en
u te laten kennismaken met het huis en het diensthoofd. Het is belangrijk dat alle administratie vóór de opnamedag rond is, zodat we onze aandacht geheel kunnen toespitsen op een goed onthaal.

Enkele praktische afspraken

Naamtekening

Om verlies of misverstand te voorkomen kan u uw tandarts best vragen om uw naam te graveren in boven- en/of ondergebit. Als u een eigen rolwagen, wandelstok of looprek meebrengt, kan u ook die beter van uw naam voorzien.

Consultatie

Indien u vervoer en begeleiding wenst naar een medische consultatie, probeer dan eerst een beroep te doen op een familielid of ander vertrouwenspersoon. Als dat niet lukt, kan u via de sociale dienst hulp vragen voor het organiseren van uw vervoer en indien nodig ook voor begeleiding.

Medicatie

Voorzie voldoende medicatie voor de hele periode van uw verblijf. Mocht er toch bijkomende medicatie nodig zijn, dan zal het diensthoofd u of uw familie aanspreken. Kan u er niet zelf voor instaan, dan kunt u de bestelling via de woonafdeling plaatsen en wordt het totale bedrag op uw verblijfsfactuur vermeld. Wij werken met een vaste apotheker.

De verpleegkundige van dienst staat ervoor in dat uw medicatie u altijd tijdig bezorgd wordt. Staat u liever zelf in voor het bijhouden van uw medicatie, dan kan dat alleen mits goedkeuring van de huisarts.

Noodbel

Als u hulp of bijstand nodig hebt, kan u door een druk op de noodknop een beroep doen op het personeel van de woonafdeling.

Roken

Verboden te roken, ook in de cafetaria. Wie het sigaretje niet kan laten, kan terecht in de rookruimte of buiten op de terrassen.

Huisdieren

Voor de poes of de hond zult u tijdelijk elders hulp moeten zoeken, want u begrijpt dat we uit hygiënisch oogpunt geen huisdieren kunnen toelaten.

Geschenken

’t Kan al eens verleidelijk zijn om iemand voor zijn of haar goede zorgen een geschenkje of wat geld toe te stoppen. Doe dat a.u.b. niet. Het personeel mag geen geschenken of fooien aanvaarden. Een eenvoudig dankwoord doet hun minstens zoveel deugd.

Handhygiëne

Als organisatie hechten wij belang aan een goede handhygiëne en erkennen nu het feit dat dit de manier is om de verspreiding van ongewenste bacteriën tegen te gaan. Wij adviseren personeel, bewoners, familie en bezoekers om de handen te wassen met water en zeep:
• voor het eten
• na het toiletbezoek
• na het hoesten, niezen, snuiten
• bij zichtbaar vuile handen
Voor meer informatie kunt u zich richten tot de sociale dienst of kunt u beroep doen op informatie van de website www.zorginfecties.be.